مقالات > غربالگری سرطان کولورکتال

غربالگری جست‌وجویی است برای سرطان، قبل از اینکه شخص علائمی داشته باشد. این کار می‌تواند به تشخيص سرطان در مراحل ابتدایی کمک کند. وقتی که بافت غیر طبیعی یا سرطان، زود تشخیص داده شود احتمال درمان آن آسان‌تر خواهد بود.

صفحه 1 از 5

صفحه بعد >>
غربالگری چیست؟

غربالگری جست‌وجویی است برای سرطان، قبل از اینکه شخص علائمی داشته باشد. این کار می‌تواند به تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی کمک کند. وقتی که بافت غیر طبیعی یا سرطان، زود تشخیص داده شود احتمال درمان آن آسان‌تر خواهد بود.

دانشمندان می‌كوشند بفهمند که چه كسانی بیش‌تر احتمال دارد که به انواع مشخصی از سرطان مبتلا شوند، همچنین کارهایی که ما انجام می‌دهیم و اشیای اطراف ما را برای شناخت سرطان‌زایی آنها مورد مطالعه قرار می‌دهند. این اطلاعات به پزشکان کمک می‌کند تا توصیه کنند چه کسانی باید برای سرطان غربالگری شوند، چه نوع آزمایش‌های غربالگری باید انجام شود و هر چند وقت یک بار این آزمایش‌ها را باید انجام داد.

یادآوری این نکته مهم است که اگر پزشک یک آزمایش غربالگری را توصیه می‌کند، لزوماً به این معنی نیست که شما مبتلا به سرطان هستید. اتفاقاً وقتی به شما می‌گویند که آزمایش غربالگری را انجام دهید که شما هیچ علامتی از سرطان ندارید. ممکن است آزمایش‌های غربالگری با روال منظمی تکرار شوند.

اگر نتیجۀ یک آزمایش غربالگری غیرطبیعی باشد، ممکن است برای مشخص شدن اینکه آیا شما سرطان دارید یا نه، لازم باشد آزمایش‌های بیش‌تری انجام دهید. به این آزمایش‌ها، آزمایش‌های تشخیصی می‌گویند.

کلیاتی دربارۀ سرطان کولورکتال

نکات کلیدی این بخش

• سرطان کولورکتال بیماری‌ایست که در آن سلول‌های بدخیم (سرطانی) در بافت‌های کولون یا رکتوم تشکیل می‌شوند.
  • سرطان کولورکتال دومین علت شایع مرگ در اثر سرطان در آمریکا است.
  • سن و سابقۀ پزشكی فرد می‌تواند روی میزان خطر ابتلا به سرطان کولون اثر بگذارد.

صفحه 1 از 5

صفحه بعد >>