مقالات > راهنمای تغذیه و فعالیت بدنی در پیشگیری سرطان

این مقاله راهنمای جامعی درباره شیوه زندگی سالم، تغذیه و فعالیت بدنی مناسب در پیشگیری سرطان و بررسی نقش آن در انواع سرطان‌ها و سؤالات متداول درباره رابطه رژیم غذایی و سرطان است.

توصیه‌هایی برای تصمیم‌گیران

مؤسسات عمومی و خصوصی و نهادهای اجتماعی باید محیط‌های جامعه را به‌صورتی فراهم کنند که امکان دسترسی به تغذیه سالم و انجام فعالیت بدنی وجود داشته باشید:

  • امکان دسترسی به غذای سالم را در مدارس، محیط‌های کار و در سطح اجتماع فراهم کنید.
  • فضای مناسبی را برای ورزش و فعالیت بدنی در مدارس ایجاد کنید.
  • روش‌های سالم و همراه فعالیت بدنی در حمل و نقل مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را در سطح جامعه ترویج دهید.

4. توصیه‌های رژیم غذایی و فعالیت بدنی در پیشگیری سرطان

توصیه‌های زیر به افراد کمک می‌کند تا وزن بدنی مناسب را حفظ کرده یک شیوه زندگی همراه با فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم داشته باشند.

4-1 در طول زندگی وزن مناسب را حفظ کنید.

  • بین کالری مصرفی و فعالیت بدنی تعادل برقرار کنید.
  • از افزایش وزن زیاد در طول زندگی خودداری کنید.
  • اگر در حال حاضر دچار چاقی یا اضافه وزن هستید به وزن مناسب برسید و آن را حفظ کنید.

چاقی و اضافه وزن به‌طور مشخص با افزایش احتمال ابتلا به چندین نوع سرطان ارتباط دارد:

  • سرطان پستان (خصوصاً در زنان یائسه)
  • سرطان کولون
  • سرطان رحم
  • سرطان مری
  • سرطان کلیه

چاقی همچنین موجب افزایش خطر تعداد دیگری از سرطان‌ها نیز می‌شود:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان کیسه صفرا
  • لنفوم‌ هوچکین
  • مولتیپل میلوم
  • سرطان تخمدان
  • سرطان پانکراس
  • سرطان تیروئید
  • نوع مهاجم سرطان پروستات