کلینیک ها > کاتترپورت

پورت چیست؟

از آنجا که حین درمان سرطان بطور مکرر نیاز به رگ گیری و تزریقات وریدی برای شیمی درمانی، تزریق خون و آنتی بیوتیک است، عوارضی مانند دردناک شدن و مسدود شدن رگهای محیطی شایع بوده و به تدریج امکان استفاده از رگهای محیطی از بین میرود.

پورت محفظه ای فلزی یا پلاستیکی است که زیر پوست کاشته می شود و از طریق یک لوله به رگ مرکزی بدن متصل می شود و انجام تزریقات وریدی مانند شیمی درمانی با سهولت و اطمینان از این طریق انجام می شود.

مزایای پورت چیست؟

• از رگ گیری و تزریقات دردناک مکرر در وریدهای محیطی جلوگیری می شود.
  • خطر بروز نکروز و آسیب بافتی در صورت خروج ناخواسته داروهای شیمی درمانی از رگ کمتر می شود.
  • دسترسی دائمی و مطمئن به ورید مرکزی برای تزریق داروی شیمی درمانی با سرعت زیاد فراهم می شود.
  • کبودی و احتمال خونریزی به خصوص در بیماران با پلاکت پایین کمتر می شود.
  • امکان شیمی درمانی طولانی مدت فراهم می شود.

پورت گذاری چگونه انجام می شود؟

این وسیله در شرایط استریل اتاق عمل و تحت بی حسی موضعی کار گذاشته می شود. پوست توسط نخ قابل جذب به روش پلاستیک ترمیم می شود. این عمل سرپایی است و چند ساعت بعد می توانید به منزل بروید.

عمر پورت چقدر است؟

در صورتی که از پورت به خوبی مراقبت شود تا پایان دوره شیمی درمانی و تا ماه ها و در صورت نیاز سال ها قابل استفاده است.

چه مدت پس از کار گذاری پورت می توان از آن استفاده کرد؟

در صورت نیاز بلافاصله پس از تعبیه پورت می توان از آن استفاده کرد. البته در صورت امکان توصیه می شود این کار چند روز به تاخیر بیافتد تا محل عمل بهبود پیدا کند.

آیا می توان با وجود پورت حمام کرد؟

بله. این وسیله به طور کامل زیر پوست کار گذاشته می شود و در صورت عدم وجود عارضه در زخم پس از گذشت دو روز از زمان عمل می توان حمام کرد.

چگونه از پورت استفاده می شود؟

برای انجام شیمی درمانی از طریق پورت ابتدا پوست روی محل محفظه پورت استریل و توسط پماد موضعی بی حس می شود و سوزن مخصوص بدون درد از طریق پوست وارد محفظه می شود و تزریق داروی شیمی درمانی ار این طریق انجام می شود.

عوارض احتمالی پورت چیست؟

کبودی و درد خفیف در محل کارگذاری پورت معمولا طی چند روز برطرف می شود. در صورت بروزعوارضی مانند خونریزی ، تنگی نفس، تغییر ضربان قلب و علائم عفونت مانند تب، قرمزی، تورم و ترشح محل عمل باید به پزشک مراجعه نمایید. این عوارض شایع نیستند و قابل درمان میباشند. در صورت بروز عفونت شدید ممکن است نیاز به خارج کردن پورت باشد.

چه مراقبت هایی از پورت لازم است؟

بعد از هر بار تزریق میبایست پورت با سرم و ماده ضد انعقادی هپارین شستشو شود. در صورت عدم استفاده از پورت شستشوی ماهیانه آن توصیه می شود.