کلینیک ها > کلینیک دستگاه گوارش - معده

معده چیست؟
معده عضوی توخالی در بالای شکم و بخشی از سیستم گوارشی است که کار ذخیره و بخشی از هضم غذا را بر عهده دارد.

عوامل خطرزای بروز سرطان معده کدام است؟
سن بالا، جنس مرد، رژیم غذایی مملو از چربی و فاقد میوه و سبزی تازه، عفونت هلیکوباکترپیلوری (باکتری معده) وسیگاراز علل بروز سرطان معده است.

علائم سرطان معده چیست؟
سرطان معده در ابتدا ممکن است بدون علامت باشد. با پیشرفت بیماری علائم زیر ایجاد می شود:
•    احساس ناراحتی سردل
•    نفخ یا سیری زودرس
•    حالت تهوع و استفراغ
•    کاهش وزن
•    کم خونی

سرطان معده چگونه تشخیص داده می شود؟
پزشک با معاینه بالینی، انجام عکس برداری از مری و معده، آندوسکوپی و نمونه برداری از ضایعات معده این بیماری را تشخیص می دهد.

درمان سرطان معده شامل چه روشهایی است؟

جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی از روشهای اصلی درمان سرطان معده است.
جراحی موثرترین روش درمان این بیماری است.حین جراحی  بخشی از بافت معده شامل توده سرطانی خارج می شود و سپس روده باریک به باقیمانده معده متصل می گردد. گاهی لازم است تمام معده خارج شود در این صورت مری مستقیما به روده متصل شده و یک معده جدید از روده ساخته میشود.

آیا تغذیه طبیعی از راه دهان پس از عمل برداشتن معده امکانپذیر است؟

بله. مدتی پس از عمل جراحی مایعات شروع شده و به تدریج تبدیل به غذای معمولی می شود. در ابتدا باید با مصرف غذاهای مقوی و کم حجم به دفعات بیشتر از کاهش وزن بیمار جلوگیری شود.
گاهی برای مدتی پس از عمل جراحی تغذیه از طریق لوله ای که مستقیما در روده بیمار کار گذاشته شده انجام می شود.

شیمی درمانی در سرطان معده چگونه انجام می شود؟

در شیمی درمانی از داروهای ضد سرطان برای نابود کردن سلول های سرطانی استفاده می شود.اغلب این داروها در رگ تزریق می شوند اما برخی داروها به صورت خوراکی به بیمار داده می شود.

یکی از مشکلات رایج بیمارانی که نیاز به شیمی درمانی دارند، سوراخ کردن مکرر رگهای مختلف و دردناک شدن و به تدریج انسداد آنها است. کارگذاری کاتتر پورت در زیر پوست می تواند از بروز این مشکل جلوگیری نماید.