مراقبت های بعد از جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

آنچه می خوانید...

باید بدانید که مراقبت‌های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا تا حدود شش هفته طول خواهد کشید. اکثر بیماران در طی هفته اول و دوم فعالیت های روزمره خود را از سرمی گیرند. در این عمل یک تا چهار برش بر روی ناحیه شکمی ایجاد و سپس جراح، با استفاده از ابزاری به نام لاپاراسکوپ کیسه صفرا را خارج خواهد کرد. در طی مدت ریکاوری، احتمالا با برخی از عوارض عمل برداشت کیسه صفرا مانند دردهای شکمی، سوزش گلو، اسهال، ناراحتی های پوستی در اطراف زخم مواجه خواهید شد که برطرف خواهد شد. اگر به تازگی جراحی کیسه صفرا داشته اید در این مقاله همراه ما باشید تا با مراقبت های بعد از جراخی لاپاراسکوپی کیسه صفرا آشنا شوید.

مراقبت-های-بعد-از-لاپاراسکوپی-کیسه-صفرا

مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا به حالت عادی خود بازگردید. بازگشت به حالت عادی قبل از عمل، به قدرت درمانی بدن شما بستگی دارد. افراد می توانند بدون کیسه صفرا زندگی عادی و سالمی داشته باشند.

  • درد

معمولاً همراه با این عمل، مقدار کمی درد وجود دارد. همچنین ممکن است در شکم و محل های برش کوچک خو د احساس درد کنید. با توجه به گزارش برخی از بیماران، در یکی دو روز اول احساس درد در شانه خود داشته‌اند. این درد شانه ناشی از گاز باقی مانده در شکم شما در حین عمل است که جای نگرانی ندارد و خود به خود ناپدید خواهد شد. زمانی که از بیمارستان مرخص می‌شوید، پزشکتان برایتان یک داروی ضد درد برای شما تجویز می‌کند تا در صورت لزوم آن را مصرف کنید. در روزهای اول برای اینکه راحت تر باشید ممکن است بخواهید از داروهای مسکن استفاده کنید. همانطور که به مرور زمان شما فعال تر می شوید، مقدار مسکن مورد نیاز شما به سرعت کاهش خواهد یافت. برخی از بیماران کرده‌اند که پس از پایان دوره نقاهت اولیه، داروهایی مانند تیلنول یا ایبوپروفن به خوبی کار کرده است. مانند هر نوع جراحی، انتظار مقداری درد منطقی است. این احساس درد در هر بیمار متفاوت است و به پاسخ بدن شما به داروهای مسکن بستگی دارد.

  • رژیم غذایی

بیشتر بیماران نگران این هستند که بعد از لاپاراسکوپی چه چیزی بخورند. بعد از انجام لاپاراسکوپی شما می‌توانید هر آنچه را که دوست دارید بخورید. اکثر بیماران در ابتدا از غذاهایی که راحت‌تر هضم می‌شوند مانند نان تست، برنج، موز، سوپ، پاستا و غیره استفاده می‌کنند. پس از دوره نقاهت اولیه، اکثر بیماران می توانند انواع غذاها را بدون مشکل بخورند. ممکن است که چند روز طول بکشد تا اشتهای طبیعی شما پس از جراحی بازگردد و این امری غیر معمول نیست.

  • مراقبت از زخم

بعد از عمل چهار زخم کوچک روی شکم شما ایجاد می شود، سه زخم زیر دنده های راست و یکی در ناف. این زخم ها معمولا با بخیه های قابل حل بسته می شوند. این مناطق باید تمیز نگه داشته شوند. هنگام برداشتن باندها می توانید دوش بگیرید و حمام کنید. شما باید هر روز به زخم‌ها نگاه کنید و در صورت قرمزی یا هر گونه خونریزی از این نواحی، با پزشک خود تماس بگیرید و به او اطلاع دهید. گاهی اوقات ممکن است که متوجه کبودی اطراف زخم شوید که یک امر طبیعی است.

بعد از عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا از چه زمانی می‌توانم به سرکار بروم؟

اکثر بیماران احساس می کنند آنقدر قوی هستند که 1 تا 2 هفته بعد از عمل به سر کار بازگردند. برخی از بیماران که پشت میز می‌نشینند می‌توانند زودتر به محل کار خود بازگردند. اگر کارتان طوری است که نیاز است چیزی را بلند کنید و یا خم شوید، ممکن است لازم باشد مدت زمان بیشتری را در خانه بمانید و استراحت کنید.

علت یبوست بعد از عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

عادات طبیعی روده ممکن است توسط عوامل متعددی در طول جراحی تغییر یابد. برای مثال یبوست بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی بسیار شایع است. بیهوشی، کاهش فعالیت و داروهای ضد درد مخدر عواملی هستند که ممکن است باعث یبوست شوند. باید توجه داشته باشید که در اسرع وقت فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید و همینطور مصرف مایعات خود را افزایش دهید. در صورت لزوم می توانید ملین دوز پایین نیز مصرف کنید. به ندرت بیماران پس از لاپاراسکوپی دچار مدفوع شل یا اسهال می شوند. این ممکن است طی چند روز از بین برود یا ممکن است چند هفته طول بکشد. این مشکل به راحتی با دارو درمان می شود.

چه زمانی بعد از عمل کیسه صفرا می توانم ورزش کنم ؟

بیماران احساس می کنند که در عرض چند روز پس از عمل، می‌توانند فعالیت های سنگین خود را از سر بگیرند. اما شما به مدت 2 هفته بعد از انجام جراحی نباید جسم سنگینی را بلند کنید. پس از این مدت، می توانید شروع به بلند کردن اجسام سنگین کنید و یا شروع به ورزش کردن کنید، توجه داشته باشید که اگر شکم شما درد می کند، نباید جسمی را بلند کنید و یا ورزش کنید. تا جایی که می‌توانید و برای شما راحت است پیاده روی کنید، ورزش متوسط ​​به بهبود گردش خونتان کمک می کند. می‌توانید روز بعد از عمل دوش بگیرید. و همینطور هر زمانی که احساس راحتی کردید، می‌توانید فعالیت جنسی خود را از سر بگیرید.

دکتر علیرضا فروتن

متخصص جراحی زیبایی و لاپاراسکوپی
بورد تخصصی جراحی از دانشگاه شهید بهشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *