عوارض جراحی ژنیکوماستی

عوارض جراحی ژنیکوماستی در مردان

جراحی ژنیکوماستی مانند هر جراحی زیبایی دیگر میزان مشخصی از خطرات را در پی دارد. اگرچه اکثر مردان عوارضی که در ادامه گفته می شود را، تجربه نمی کنند اما بیان عوارض و خطرات ناشی از عمل ژنیکوماستی و آگاهی بیمار بسیار ضروری است. اگر قصد انجام ژنیکوماستی دارید و از عوارض و خطرات آن اطلاعی ندارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ژنیکوماستی

جراحی ژنیکوماستی چیست ؟

جراحی ژنیکوماستی عملی می باشد که در طی آن کاهش اندازه سینه در مردان، صاف شدن و افزایش خطوط قفسه سینه را درپی دارد.  گاهاً دیده شده که ژنیکوماستی شدید می تواند به دلیل وزن بافت اضافی سینه، باعث افتادگی آن و یا کشیده شدن آرئول (پوست تیره اطراف نوک سینه) شود که می توان موقعیت و اندازه هاله را با این جراحی بهبود بخشید و پوست اضافی را کاهش داد.

رشد سینه در مردان مانند رشد سینه در خانم‌ها در زمان بلوغ و به دلیل فعل و انفعلات هورمونی پیچیده‌ای که در طی بلوغ رخ می‌دهد اتفاق می‌افتد.

ژنیکوماستی می‌تواند به علت یک مشکل پاتولوژیک جدی ایجاد شود یا اینکه یک بیماری خوش خیم باشد که مشکلی خاصی برای فرد ایجاد نکند اما به طور کلی سینه‌های بزرگ برای مردان اگر از لحاظ پزشکی موجب بیماری خاصی نشود از لحاظ روحی موجب مشکلات بسیاری مانند ایجاد ناراحتی، کاهش اعتماد به نفس و آسیب به رابطه‌ی جنسی آن‌ها می‌شود.

دلایل ایجاد ژنیکوماستی

از جمله دلایلی که می‌تواند منجر به ژنیکوماستی شود می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• عدم تعادل هورمونی
  • مصرف برخی داروها
  • سوء مصرف ماری جوانا
  • اضافه وزن و چاقی

عوارض ژنیکوماستی

به طور کلی ژنیکوماستی مشکل جدی برای افراد ایجاد نمی‌کند اما برخی از عوارض آن که ممکن است موجب ناراحتی برای افراد شود شامل موارد زیر می‌باشد:

• مشکلات ظاهری بزرگ شدن بیش از اندازه بافت سینه: بافت سینه‌ی مردان معمولاً به صورت برجسته نمی‌باشد و تقریباً هم سطح با قفسه‌ی سینه می‌باشد، زمانی که به علت بیماری ژنیکوماستی سینه‌ی مردان به صورت غیرمتناسب با بقیه اعضاء بدن رشد می‌نماید منجر به ایجاد ظاهری ناهنجار در مردان می‌شود.
  • عدم تقارن بین دو سینه: در اغلب اوقات ژنیکوماستی منجر به بروز عدم تقارن بین دو سینه می‌شود، در حالت نرمال معمولاً دو سینه از لحاظ فرم و اندازه مقداری با یکدیگر تفاوت دارند اما ژنیکوماستی گاهی سبب می‌شود که یکی از سینه‌ها از دیگری بزرگتر باشد یا اینکه فرم و حالت آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد. این مشکل نیز یکی از مواردی است که افرادی درگیر ژنیکوماستی بابت آن دچار ناراحتی هستند.
  • دردناک شدن سینه یا نوک پستان: ژنیکوماستی ممکن است منجر به ایجاد درد در زمان لمس سینه یا نوک سینه شود.
  • تورم سینه: این عارضه اغلب به ندرت رخ می‌دهد اما در مواردی ممکن است منجر به ایجاد التهاب و یا تشکیل آبسه‌هایی در سینه مردان شود.
  • کاهش اعتماد به نفس: سینه‌های عضلانی در ورزشکاران یکی از معیارهای جذابیت و زیبایی محسوب می‌شود اما در مواردی که سینه‌ی مردان به دلیل ژنیکوماستی بزرگتر از حد معمول باشد منجر به کاهش اعتماد به نفس افراد می‌شود، رشد بافت چربی در پسران و مردان در اغلب موارد موجب شرمساری آن‌ها می‌شود. از آن‌جایی که رشد سینه‌ها یکی از معیارهای ظاهری شروع بلوغ در دختران می‌باشد این بیماری در پسران موجب شرمساری و ناراحتی آن‌های می‌شود و در گروه‌های نوجوان موجب تمسخر از طرف سایر دوستان و خارج شدن او از گروه دوستان خواهد شد.

این قضیه در مورد پسران نوجوان که در سن بلوغ قرار دارند می‌تواند باعث صدمات روحی و منزوی شدن آن‌ها شود. در مردان بزرگتر نیز بزرگ بودن سینه‌ها که گاهی اوقات به سینه‌های زنانه تشبیه می‌شود منجر به از دست رفتن اعتماد به نفس فرد جهت برقراری رابطه جنسی خواهد شد

• تومور بیضه: تومور بیضه یکی از بیماری‌های نادر در مردان می‌باشد اما بر اساس تحقیقات 10 درصد از افراد مبتلا به تومور بیضه، دچار ژنیکوماستی بوده‌اند، بنابراین در مواردی که بیمار جهت درمان ژنیکوماستی به پزشک مراجعه می‌نماید بهتر است از لحاظ بیماری ‌هایی مانند تومور بیضه نیز تحت معاینه و غربالگری قرار بگیرند.
  • منع مصرف برخی داروها و مکمل‌های غذایی: حدود 20 درصد از دلایلی که منجر به ژنیکوماستی می‌شود به علت مصرف برخی داروها می‌باشد (داروهایی که مشابه هورمون استروژن در بدن رفتار می‌نمایند در مواردی منجر به بزرگ شدن بافت سینه می‌شود) در مواردی که ژنیکوماستی به علت مصرف داروهای هورمونی یا دیگر داروها ایجاد شده باشد، باید در مصرف این داروها تجدید نظر نمائید و با نظر پزشک خود داروهای مشابه را جایگزین نمائید.
  • بیماری های روحی مانند استرس و خجالت: ژنیکوماستی نه تنها منجر به ایجاد مشکلات روحی برای بیمار می‌شود بلکه در مواردی موجب به آسیب‌هایی برای خانواده فرد می‌شود، این افراد معمولاُ از گروه های خانوادگی، گروه‌های دوستانه و … ممکن است به دلیل سینه‌های بزرگی به برخی به آن سینه‌های زنانه می‌گویند طرد شود. این مشکل به خصوص برای پسرانی که در سن بلوغ قرار دارند مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند که لازم است در کنار درمان‌هایی که برای این بیماری انجام می‌دهند تحت نظر روانشناس یا مشاور نیز قرار داشته باشند تا به دلیل مشکلات ظاهری حاصل از ژنیکوماستی درگیر مشکلات روحی نشوند.

عوارض جراحی ژنیکوماستی در مردان

• خونریزی

هرچنددر جراحی ژنیوکوماستی خونریزی امری غیرعادی است، اما یک دوره خونریزی در حین یا بعد از عمل جراحی می تواند، اتفاق بیفتد. اگر خونریزی بعد از عمل رخ دهد، ممکن است نیاز به درمان اضطراری برای تخلیه خون انباشته شده یا تخلیه خون داشته باشد.
بنابراین توصیه می نماییم حدود یک هفته قبل از جراحی هیچ گونه آسپرین یا داروهای ضد التهابی و یا رقیق کننده خون مانند آسپرین مصرف نکنید، زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

•  عفونت

عفونت بعد از جراحی ژنیکو ماستی در صورتی که مراقبت های لازم را انجام ندهید، ممکن است رخ دهد که در صورت بروز عفونت آنتی بیوتیک یا انجام جراحی تجویز می شود.

•  جای زخم و اسکار

تمام برش های جراحی در تمامی جراحی ها چه درمانی و چه زیبایی باعث برجای ماندن اسکار می شوند. میزان این اسکارها غیر قابل پیش بینی است. اسکارهای غیر طبیعی ممکن است در داخل پوست و بافت های عمیق تر ایجاد شوند. اسکار بیش از حد (کلوئید یا هایپرتروفیک) پس از جراحی زیبایی غیر معمول است. این مشکل معمولا در کسانی که سابقه خانوادگی زخم و اسکار کلوئید دارند، شایع‌ تر است.

توجه به این نکته مهم است که سرعت بهبود و محو شدن اسکارها در هر بیمار متفاوت است.

ژنیکوماستی
  •  تغییر رنگ دائمی پوست

این تغییر رنگ معمولا در مواردی کمی مشاهده می شود. نواحی کوچک زحم و یا جراحی ممکن است گاهی اوقات پس از لیپوساکشن و ژنیکوماستی مشخص شوند.  اگرچه خطر این امر با تکنیک های مدرن کمتر است.

•  سروما

این عارضه یک تورم موضعی در بافت است که پس از جراحی ژنیکوماستی به ندرت اتفاق می افتد. گاهی اوقات، ممکن است نیاز به انجام یک جراحی جزئی و سرپایی برای تخلیه مایع تجمیع یافته باشد.

•  افتادگی پوست

به طور کلی این عارضه معمولا قبل از عمل قابل پیش بینی است. تا زمانی که بیماران قبل از عمل از این احتمال مطلع شوند، اکثر آنها محدودیت ها و مشکلات بالقوه را می پذیرند.

•  عدم تقارن سینه ها

در بیشتر موارد، حجم تقریباً یکسانی از چربی از نواحی سینه برداشته می شود.  با این حال، در مناطقی که قبل از عمل عدم تقارن قابل توجهی وجود دارد، این موارد پس از لیپوپلاستی (لیپوساکشن) بهبود می یابد.

•  تاخیر روند بهبود و التیام

اختلال در بهبود زخم یا تاخیر در التیام آن از عوارض تمامی جراحی ها می باشد. برخی از نواحی پوست ممکن است به طور طبیعی بهبود نیابند و ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا بهبود یابد. جالب است بدانیدکه افراد سیگاری بیشتر از سایرین در معرض عوارض ترمیم زخم هستند.

•  نکروز نوک پستان و آرئول

در برخی موارد، پس از جراحی ژنیکوماستی، خون رسانی به نوک پستان ممکن است مختل شود.  باید بدانید که در صورت بروز برخی عوارض، جراحی یا درمان های دیگر ممکن است لازم باشد. که جراح شما تمامی عوارض و خطرات را پیش بینی کرده و دستورالعمل های لازم را پیشنهاد می دهد بنابراین سعی نمایید پیش از جراحی در انتخاب جراح تان دقت نمایید.

•  ترومبوز وریدی عمقی، عوارض قلبی و ریوی

هر چه جراحی طولانی تر باشد ممکن است با تشکیل یا افزایش لخته های خون در سیستم وریدی همراه باشد.  عوارض ریوی ممکن است به طور ثانویه به لخته شدن خون (آمبولی ریوی)، رسوب چربی (آمبولی چربی) یا آسیب جزئی ریه ها پس از بیهوشی عمومی رخ دهد.  آمبولی ریوی و چربی در برخی شرایط می تواند تهدید کننده زندگی و حتی کشنده باشد.

عوارض قلبی با هر گونه جراحی و بیهوشی، حتی در بیماران بدون علامت، خطری دور از انتظار نیست. اگر دچار تنگی نفس، درد قفسه سینه یا ضربان قلب غیرعادی شدید  فورا به پزشک مراجعه کنید و در صورت بروز هر یک از این عوارض، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان و درمان های مختلف داشته باشید.

چه عواملی می توانند بروز عوارض ژنیکوماستی را افزایش دهند ؟

دود سیگار و نیکوتین

افرادی که در معرض دود قرار دارند نیز در معرض خطر بالقوه عوارض مشابه ناشی از مصرف مستقیم نیکوتین هستند.  علاوه بر این، افراد سیگاری ممکن است اثرات منفی قابل توجهی از بیهوشی و بهبودی پس از بیهوشی، همراه با سرفه و احتمالا افزایش خونریزی داشته باشند. افرادی که در معرض دود تنباکو یا محصولات حاوی نیکوتین قرار نمی گیرند، به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر این نوع عارضه ها هستند.
نور مستقیم آفتاب

قرار گرفتن نواحی تحت درمان در معرض آفتاب ممکن است منجر به افزایش جای زخم، تغییر رنگ و کند شدن روند بهبودی شود.

انجام فعالیت ها بویژه روابط جنسی

بعد از جراحی انعقاد عروق خونی اتفاق می افتد و افزایش فعالیت از هر نوعی ممکن است این عروق را باز کند و منجر به خونریزی یا هماتوم شود. افزایش فعالیتی که نبض یا ضربان قلب شما را افزایش می دهد نیز ممکن است باعث کبودی، تورم و نیاز به انجام جراحی و کنترل خونریزی شود. کار عاقلانه این است که تا زمانی که جراح اجازه دهد، از فعالیت جنسی خودداری کنید.

مصرف برخی داروها
عوارض جانبی زیادی در نتیجه مصرف داروهای بدون نسخه، گیاهی و یا تجویزی رخ می دهد.  حتماً با جراح خود در مورد هرگونه تداخل دارویی که ممکن است با داروهایی که قبلاً مصرف می کنید وجود داشته باشد، مشورت کنید.  در صورت بروز واکنش نامطلوب، دارو را فورا قطع کنید و برای راهنمایی بیشتر با جراح خود تماس بگیرید.

هنگام مصرف داروهای مسکن تجویز شده پس از جراحی، دقت کنید که بر حواس و هوشیاری شما تاثیر می گذارند. هنگام مصرف این داروها رانندگی نکنید، از تجهیزات پیچیده استفاده نکنید، هیچ تصمیم مهمی نگیرید و الکل مصرف نکنید. ضمنا مطمئن شوید که داروهای تجویز شده خود را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید.

خطرات جراحی ژنیکوماستی چیست؟

تصمیم برای انجام این جراحی برعهده همانطور که می دانید این جراحی مزایا و نتایج رضایت بخش فراوانی برای شما در پی دارد و در صورتی که این عمل توسط جراح متبحر و باتجربه انجام شود، خطرات و عوارض آن به حداقل می رسد.

• خطرات بیهوشی
  • خونریزی (هماتوم)
  • لخته شدن خون
  • عدم تقارن سینه
  • عدم کانتور
  • دفرمه شدن شکل سینه
  • ایجاد تغییرات در حس نوک سینه یا سینه که ممکن است موقت یا دائمی باشد
  • آسیب به ساختارهای عمیق تر، مانند اعصاب، رگ های خونی، ماهیچه ها و ریه ها، ممکن است رخ دهد و ممکن است موقت یا دائمی باشد.
  • بافت چربی موجود در سینه ممکن است بمیرد (نکروز چربی)
  • درد مداوم
  • امکان نیاز به جراحی ثانویه
  • واکنش به بخیه، چسب و بیهوشی

ویزیت با جراح شما این امکان را می دهد که در مورد ژنیکوماستی و همچنین روش جراحی مورد استفاده برای درمان آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. جراح زیبایی شما هر مرحله از فرآیند و همچنین آنچه را که بعد از عمل باید انتظار داشت را، شرح خواهد داد.
مهم است که از عوارض جانبی احتمالی آگاه باشید تا بتوانید به طور کامل برای روند بهبودی آماده شوید. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر هستید، در اسرع وقت یک ویزیت حضوری با جراحتان داشته باشید.